75. Baśniarz - Antonia Michaelis

Polski tytuł: Baśniarz
Oryginalny tytuł: Der Märchenerzähler
Autorka: Antonia Michaelis
Ilość stron: 398
Wydawnictwo: Dreams
Kategoria: thriller
Wydanie polskie: 2012
Wydanie oryginalne: 2011
Cena z okładki: 44,99 zł
Dostępna również: Księgarnia Gandalf
Ocena: 10/10



"Baśniarzu, dokąd żegluje ten statek, na którego pokładzie się znajdujemy? Dokąd prowadzi twoja baśń? Kto płynie czarnym statkiem? Czy poleje się jeszcze więcej krwi?"

Antonia Michaelis pracowała m.in. w południowych Indiach, Nepalu i Peru. W Greifswaldzie studiowała medycynę i równocześnie zaczęła pisać książki dla dzieci i młodzieży. Od kilku lat mieszka w pobliżu wyspy Usedom, gdzie zajmuje się pisarstwem jako wolny strzelec. Wydała już wiele interesujących, pełnych fantazji i odnoszących sukcesy książek. Dotychczas w Polsce ukazały się: Tygrysi księżyc, U nas w Ammerlo, Lato w Ammerlo i Mikołajowe historie.

Anna jest zwykłą osiemnastolatką, która przygotowuje się do matury. Nigdy nie interesowały ją sprawy szkoły i miała tylko jedną najlepszą przyjaciółkę. Cały czas czuła się jakby żyła w bańce mydlanej, jakby była zamknięta na wszystko to, co dzieje się na zewnątrz niej. Aż pewnego dnia przyszedł baśniarz, któremu udało się do niej przebić.

Wszystko zaczęło się od niepozornej szmacianej lalki, którą Anna znajduje w sali maturalnej. Okazuje się, że jest to własność siostry Abla Tannateka. Wszyscy nazywają go polskim handlarzem pasmanterią, a za jego osobą ciągnie się zła opinia. Jednak Anna wcale nie poddaje się temu stereotypowi i próbuje go poznać oraz zrozumieć. Okazuje się, że Abel ma jeszcze drugie oblicze: nie jest tylko outsiderem, wagarowiczem i handlarzem narkotykami - istnieje także Abel, który jest smutnym baśniarzem. Snuje on fantastyczną opowieść dla swojej małej siostrzyczki Michi. Anna zakochuje się w nim i w jego słowach, nie zważając na to, co może się wydarzyć. Jednak w opowieści o Małej Królowej zaczynają niebezpiecznie zacierać się granice między fantazją a rzeczywistością. A jeśli jej fabuła nie jest fikcją?

"Ale za słowami czyhała ciemność, ciemność jaka panuje we wszystkich baśniach. Dopiero później, dużo później, zbyt późno zrozumie, że ta baśń była śmiertelnie niebezpieczna".

Tak wiele chciałabym powiedzieć o tej książce i właśnie teraz zdałam sobie sprawę z tego, jak mało istnieje słów. Te 32 litery alfabetu to za mało, żebym mogła z nich ułożyć sensowne zdanie, które nie rozpływałyby się przede mną i w pełni oddałyby to, co chcę przekazać. Na świecie istnieje zdecydowanie za mało słów. Za mało, żebym napisała jak bardzo ta książka mi się podobała i za mało, żebym udowodniła Wam, że warto ją przeczytać. Zdałam sobie sprawę z tego, że nie mam tutaj tak wysokiej noty, żeby móc sprawiedliwie ocenić tę książkę - 10/10 to niewiele. Po raz pierwszy po prostu zabrakło mi słów.

Gdy przeczytałam opis tej historii moje pierwsze skojarzenie to: Nevermore Kelly Creagh. Tamta książka mi się nie spodobała i bałam się, że z tą będzie podobnie. Wydaje mi się, że bardziej nie mogłam się pomylić. Prównanie Baśniarza do Nevermore to po prostu obraza talentu Antoni Michaelis. Jeśli czytaliście Nevermore i się Wam spodobała to uwierzcie mi - w Baśniarzu się zakochacie, nie będziecie mogli spać po nocach, a za dnia nie będziecie w stanie normalnie funkcjonować. Wasze życie nigdy nie będzie takie samo jak przed przeczytaniem tej książki.

Chciałabym napisać coś o bohaterach, ale znowu brakuje mi słów - po raz pierwszy nie wiem co mam o nich powiedzieć. W tej historii bardziej przydałoby się doświadczenie psychologa, który mógłby przedstawić nam studium osoby Abla. Jest to postać tak złożona i pełna wewnętrznych tajemnic, iż wydaje mi się, że nawet sama autorka nie poznała go w całości. Nawet Anna nie była w stanie poznać jego całej osobowości, a byli ze sobą naprawdę bardzo blisko. Co w takiej sytuacji może zrobić zwykły czytelnik? Może tylko odkrywać razem z główną bohaterką kolejne strony Abla Tannateka.

" - Młoda damo, czy mogę służyć chusteczką. Pani płacze.
- Och, rzeczywiście. Widzi pan, a ja myślałam, że się śmieję. Jak bardzo można się pomylić".

Przyznam się bez bicia, że na początku książka mi się nie podobała. Nie mogłam się do niej przekonać, bo czułam, że się na niej zawiodę. Wydawało mi się, że to będzie kolejna love story z wielkim i hucznym happy endem. I znowu nie mogłam się bardziej pomylić. Ta książka za bardzo pomieszała mi w głowie i nie jestem w stanie odróżnić prawdy od fikcji literackiej. Czy coś takiego zasługuje tylko na miano arcydzieła? Arcydzieło to kolejne słowo, które mnie zawiodło - jego znaczenie jest zbyt ograniczone dla tej książki.

Jeśli liczycie na przesłodzoną historię o parze zakochanych z dwóch odrębnych światów, którzy będą żyli długo i szczęśliwie to naprawdę grubo się mylicie. Na pozór może to być książka o miłości, ale według mnie ta miłość to tylko puste słowo, które nie oddaje w pełni uczucia między Anną i Ablem. Przede wszystkim ta książka jest o życiu. O życiu, które jest brutalne. O życiu, które nigdy nie jest piękne. O życiu, w którym jest ciężko. O życiu, które nas zawodzi. 

Powiem to po raz kolejny: zabrakło mi słów. Nie istnieje taki wyraz czy zdanie, które mogłoby określić tę książkę. Chciałabym jeszcze tyle o niej opowiedzieć, ale to zabrzmiałoby naprawdę bardzo trywialnie. Tej książki nie da się opowiedzieć, ją trzeba przeczytać i poczuć głęboko w sercu. We mnie ona uderzyła z taką siłą, jakiej zabrakło innym pozycjom, którym dałam tę samą ocenę. Więc powiem jeszcze tylko jedną rzecz: Jeśli nie czytaliście tej książki to naprawdę powinniście żałować i w tej chwili biec do księgarni, by ją kupić. Jest warta każdej ceny, bo spędzicie z nią kilka pięknych wieczorów. Ta pozycja łączy w sobie dosłownie wszystko: jest zarówno powieścią młodzieżową, jak i połączeniem kryminału, thrillera, fantastyki oraz dramatu. Już teraz ostrzegam Was, że książka wywołuje wielkie obrażenia w duszy i w sercu, a żeby dotrzeć do końca trzeba zaopatrzyć się w pudełko chusteczek. Jednak musicie odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy jesteście w stanie wejść w świat ponurego baśniarza i nie zostać nim opętani?

" - Co ci leży na sercu?
- Nic - odpowiedziała i po chwili dodała: - Świat. (...)
- Tak - odparł Magnus. - Tak wyglądasz, jakby świat leżał ci na sercu".


Za możliwość zakochania się w ponurym baśniarzu z całego serca dziękuję wydawnictwu Dreams!

23 komentarze:

  1. Mówiłam ci już jak bardzobardzobardzo chcę to przeczytać? :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie napisana recenzja, a książka ląduje na początku listy tych, które muszę koniecznie przeczytać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. no no no, kochana, po takiej recenzji nie sposób przejść obojętnie obok tego tytułu! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowne wydawnictwo- cudowne książki! <3
    "Baśniarza" od dawna mam w planach :3

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak czułam, że ta książka będzie genialna:P Muszę ją koniecznie, koniecznie, koniecznie przeczytać:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie noo.. To kolejna pozytywna recenzja Baśniarza. Koniecznie muszę przeczytać! =)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka jest rewelacyjna. A ten opis na okładce, że to niby historia miłości to wielkie nieporozumienie, może zniechęcić, bo sugeruje tanie romansidło. Również byłam i w gruncie rzeczy nadal jestem pod ogromnym wrażeniem "Baśniarza" .

    OdpowiedzUsuń
  8. Och, jak dobrze, że kupiłam tę książkę ;) Na bank przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dwukrotnie widziałam tę książkę w bibliotece, raz już nawet miałam wziąć, ale uznałam ją za niezbyt ciekawą. Twoja recenzja mnie jednak zaintrygowała i na pewno ją kolejnym razem wypożyczę;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak mi się ją uda dorwać to z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiele osób się o niej bardzo pozytywnie wypowiada, chyba muszę się na nią skusić!

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam ją w planach już od jakiegoś czasu, zwłaszcza, że książka należy do tych MOCNYCH!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawie się zapowiada, nie spodziewałam sie tak wysokiej oceny :) Może kiedyś sięgnę, jak nadarzy się okazja.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się niezwykle ciekawie :) Muszę się za nią gdzieś rozejrzeć :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna recenzja. *.* Koniecznie muszę dorwać! :3

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakoś wcześniej nie zwracałam uwagi na tę książkę, ale po kilku tak pozytywnych recenzjach na jej temat, zaczynam zmieniać zdanie :) Jak tylko dorwę ją w swoje ręce, to na pewno przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniała powieść i zaskakujące zakończenie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Rety...Po takiej recenzji aż nie można po książkę nie sięgnąć. Całkowicie mnie zaskoczyłaś, bo myślałam, że "Baśniarz" to nic nadzwyczajnego. Jak mocno się myliłam. Od razu książka leci do listy zakupów (jeśli tylko uda mi się namówić tatę).

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda na niesamowitą historię, no i zbiera same najwyższe oceny wśród recenzentów. Coś w tym musi być :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Koniecznie muszę dorwać tę książkę w swoje ręce ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Jak dla mnie, jedna z najlepszych książek dla młodzieży, jakie czytałam w ostatnim półroczu.Meg

    OdpowiedzUsuń
  22. Zdecydowanie muszę przeczytać :)

    Piszesz naprawdę świetne recenzje. Wszystkie są na bardzo wysokim poziomie - widać, że masz do tego smykałkę :)
    Piszesz coś oprócz recenzji? :)

    OdpowiedzUsuń

 

Blog Archive