21. Dotyk Julii - Tahereh Mafi

Polski tytuł: Dotyk Julii
Oryginalny tytuł: Shatter Me
Autorka: Tahereh Mafi
Ilość stron: 330
Wydawnictwo: Moondrive
Kategoria: literatura piękna
Wydanie polskie: 2012
Rok wydania oryginału: 2011
Cena z okładki: 34,90 zł
Ocena: 10/10
Dostępna również: Księgarnia Gandalf

"Spędziłam w zamknięciu już 264 dni. Towarzystwa dotrzymują mi tylko niewielki notatnik, uszkodzone pióro i liczby w mojej głowie. 1 okno. 4 ściany. 1,5 metra kwadratowego powierzchni. 26 liter alfabetu w języku, którym nie mówiłam przez 264 dni odosobnienia. Minęło 6336 godzin, odkąd dotykałam innej ludzkiej istoty."

Tahereh Mafi jest 24-letnią muzułmanką, która pisze książki, czyta je i pije o wiele za dużo kawy. "Dotyk Julii" to jej pierwsza powieść i pierwsza trylogia. Prawa do ekranizacji tej powieści wykupiło 20th Century Fox.

Nikt nie wie, dlaczego dotyk Julii zabija. Została ona bowiem przeklęta obdarzona niezwykłym darem. Rodzice zaczęli bać się się własnego dziecka i oddali ją do zakładu dla psychicznie chorych. Nie zadali sobie trudu, żeby się z nią pożegnać. Nikt nie zainteresował się jej zniknięciem. Większość odetchnęła z ulgą. Julia nie widziała świata od 3 lat, nie wie jak wygląda świat po niosących nadzieję słowach okrutnego Komitetu Odnowy. Jest już na skraju szaleństwa, gdy do jej celi zostaje przydzielony współwięzień współlokator. Głębokie, niebieskie oczy chłopaka przypominają jej kogoś kogo kiedyś znała. Wygląda tak znajomo tak znajomo tak znajomo. Pojawienie się tego chłopaka zmienia całe jej życie i już wkrótce Julia powita zgliszcza świata, który do tej pory uważała za piękny. 


"Krople deszczu nie przestają mnie zadziwiać.  Myślę o tym, jak spadają, jak plączą im się stopy, łamią nogi. Zapominają spadochronów, wypadając z nieba ku niepewnemu końcowi. To tak, jakby ktoś opróżniał kieszenie, nie dbając o to, gdzie spadnie ich zawartość, nie przejmując się, że krople pękają, uderzając od ziemię, że rozpryskują się na chodniku. Że ludzie przeklinają dni, w które krople ośmielą się stukać o ich drzwi. Ja jestem kroplą deszczu. Rodzice wyrzucili mnie z kieszeni i zostawili, żebym wyparowała na chodniku."

Do przeczytania tej książki zachęciła mnie przede wszystkim okładka, która jest po prostu obłędna, i trailer, który również chwycił mnie za serce. Na okładce widzimy dziewczynę spadającą w dół, której sukienka roztrzaskuje się na małe szkiełka. Zarówno sukienka, jak i tło, na którym znajduje się dziewczyna zaczyna się sypać. Okładka cudownie pasuje do angielskiego tytułu powieści czyli "Shatter me", co może oznaczać "Roztrzaskaj mnie", jak i "Zniszcz mnie". Postać Julii i jej przekleństwa daru jest niezwykle trafionym pomysłem, jednak tło do jej historii nie pozostaje puste i bez wyrazu. 

Znajdujemy się w świecie, w którym rządzi Komitet Odnowy, jak sama nazwa wskazuje - miał poprawić warunki życia mieszkańców, a zrobił coś kompletnie innego. Mamy do czynienia z wymierającymi zwierzętami, brakiem żywności i kolorów. Gdyby się dobrze przyjrzeć to cała książka jest jednym wielkim zimnym kolorem, nie znajdziemy tutaj akcentu w postaci czerwieni - zarówno jeśli chodzi o barwę, jak i o jakikolwiek komizm, który mógłby przełamać grobową powagę tej książki. Jednak właśnie to, że autorka nie naszpikowała jej komizmem, ale stonowała się do poważnych relacji międzyludzkich, sprawiło, że ta książka tak bardzo mi się podobała. Przy niej możemy pogrążyć się w zadumie nad naszym nieuniknionym losem. Czy rzeczywiście nasz świat może w przyszłości tak wyglądać? To tylko jedno z wielu pytań, jakie towarzyszyły mi przy książce.

Jestem zachwycona bohaterami tej książki. Autorka w cudowny sposób przedstawiła nam osobę, która przez dłuższy czas siedziała w zamknięciu i musi nauczyć się żyć jak normalny człowiek. Ze względu na to, że mamy do czynienia z pierwszoosobową narracją możemy dokładnie śledzić myśli, rozterki i zachowania Julii. Największym zaskoczeniem w tej powieści było dla mnie właśnie zachowanie głównej bohaterki - Julia bowiem odczuwała lęk przed samą sobą, bała się tego, co może zrobić.. Nieczęsto mamy styczność w książce z taką postacią, przez co zaczęłam niesamowicie szanować autorkę. Pani Mafi idealnie kreuje nam przed oczami obraz osoby niepewnej, strachliwej i zagubionej, a w kolejnych rozdziałach pokazuje jak trudno przyzwyczaić się do normalnego życia. Możemy również zaobserwować przemiany zachodzące w mózgu młodej dziewczyny, która, mimo młodego wieku, tak wiele przeszła w swoim życiu. Oprócz postaci Julii (i Adama, w którym zakochałam się na zabój!) urzekł mnie Warner. Nie mogę powiedzieć, że jestem w nim zakochana, bo to byłaby przesada, ale szalenie podziwiam autorkę za stworzenie takiego charakteru.

Powieść cechuje naprawdę fantastyczna forma, która może przypominać poezję - znajduje się tutaj tyle przenośni, metafor i wielu innych środków stylistycznych, których nie powstydziłby się prawdziwy poeta. Pani Mafi ma naprawdę pięknie rozbudowany język i wykazuje się niezwykłym kunsztem literackim, który sprawia, że od razu można zakochać się w jej powieści. Niektóre opisy mogą wydawać się zawiłe i niezrozumiałe, ale jednak jeśli zagłębimy się w nie bardziej, odkryjemy uczucia, które towarzyszyły autorce przy pisaniu książki.

Nie ma słów, które mogą określić moje uczucia względem tej książki. Czytałam ją i czytałam, aż w jeden wieczór doszłam do końca przygód Julii. Autorka stworzyła miejsce, w którym, pomimo wszystkich niedoskonałości, chciałabym zamieszkać. Miałam ochotę otulić się tą rzeczywistością i zatracić się w niej, mogąc śledzić z bliska wszystkie losy moich ulubionych bohaterów. Polecam ją dosłownie wszystkim, bo książka przełamuje wszystkie bariery i zakochają się w niej wszyscy - od miłośników powieści historycznych po zakochanych w horrorach. Jest to pozycja obowiązkowa i nawet nie wyobrażam sobie takiej możliwości, żebyście jej nie przeczytali. Kupcie, wypożyczcie, ukradnijcie, ale przeczytajcie!

" - Za to ty twierdzisz, że tak dobrze mnie znasz.
Zaciskam zęby, nie ufając sobie na tyle, żeby się odezwać.
- Przynajmniej jestem szczery - dodaje.
- Dopiero co przyznałeś, że jesteś kłamcą!
Unosi brwi.
- Przynajmniej jestem szczery co do tego, że jestem kłamcą."


Za możliwość pogrążenia się w przygodach Julii i Adama serdecznie dziękuję księgarni Gandalf!





Na serię (podobno mają być 4 części) składają się:
1. Dotyk Julii (Shatter me)
2. Destroy me
3. Unravel me




Zapraszam do oglądnięcia oszałamiającego trailera:


Oraz do oglądnięcia świetnego filmiku zrobionego przez fana książki:




32 komentarze:

  1. Mam zamiar za niedługo przeczytać.;D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ogromnie ciekawa tej książki, jest na mojej liście must have, tak więc mam nadzieję, że w niedługiej przyszłości się z nią zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajna recenzja, powieśc zapowiada się ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi nieźle, zobaczymy - może. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka brzmi bardzo intrygująco. Ciekawa tylko jestem jak tłumacz wybrnie z przełożenia tytułów kolejnych części cyklu. W oryginale są one ze sobą ściśle powiązane, a polska wersja poszła w trochę inną stronę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest tyle fajnych książek, a funduszy brak. :/

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie ma innego wyjścia, muszę ją kupić :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Zbyt dramatyczna okładka jak dla mnie, ale treść książki mnie zaintrygowała. Być może będę miała okazję przeczytać ją w oryginale, i na pewno z tej okazji skorzystam:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ty mnie wręcz zmuszasz, żebym przeczytała tę książkę! Kiedy rodzice przyjdą z pretensjami, że znowu skończyło się miejsce na półkach odeślę ich do Ciebie:):*

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mogę się doczekać, kiedy po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. doprawdy zazdroszczę ^^
    sama na nią poluję, ale upoluję :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ojojoj, widzę, że warto sięgnąć po tę powieść *_*

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaintrygowała mnie ta książka. Być może się skuszę na nią :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się, że Tobie podobała się bardziej niż mnie. :) Recenzja bardzo fajna, świetnie Ci wyszedł opis i cytaty genialne dobrane(lubię je ^^), pisałam nawet o podobnych rzeczach, jak z tym tytułem i okładki też takie same dałam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo interesująca książka, chociaż autorka momentami przeginała ze stosowaniem zawiłych metafor, to język powieści jest jak najbardziej godny uwagi. Mnie rozczarowało zakończenie książki, tak diabelnie przewidywalne i znajome, ale cóż, nie można mieć wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń
  16. Koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kusi ta książka i kusi. Ciekawa recenzja. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Podobała mi się, była niezła, ale nie zachwyciła mnie aż tak bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Gdzieś już mi się rzuciłą w oczy ta książka. Fabuła mnie zaciekawiła, a Twoja recenzja jeszcze bardziej zachęca do sięgnięcia po tę pozycję. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka intygowała mnie od samego początku, a po Twojej recenzji już wiem, że po prostu muszę ją mieć ><

    OdpowiedzUsuń
  21. Nawet nie wiesz jak Ci jej zazdroszczę ;))

    OdpowiedzUsuń
  22. Koniecznie chcę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  23. Zrobiło mi się smutno =( Czemu? Bo jeszcze jej nie mam, a chcę!

    OdpowiedzUsuń
  24. U mnie również znajduje się na liście "do przeczytania". Chociaż pewnie jeszcze sobie trochę poczekam...

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękna okładka, wspaniała treść - czego więcej chcieć? Muszę zdobyć tę książkę i przeczytać, bo, jak widać, warto :) Mam nadzieję, że i mi spodoba się tak bardzo jak innym :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przeczytałam, bo chociaż okładka mnie odpychała, to pewna recenzja mnie zaciekawiła i chciałam wypróbować pewien sposób interpretacji...
    Była całkiem niezła, chociaż trochę przewidywalna.
    Więcej o tym, pewnie kiedyś u mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Czyli pieniędzy nie zmarnowałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo chcę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Piękna, niespodziewana.. na długo zostaje w pamięci.... jedna z moich ulubionych a dużo już przeczytałam :)

    OdpowiedzUsuń

 

Blog Archive